sâmbătă, 15 ianuarie 2011

Sportivul Eminescu

La începutul  clasei a IX-a ne-am trezit o turma de copii așezați în băncile vechi și am așteptat să se întâmple ceva bun cu viața noastră. Era normal să ai materii preferate și era treabă de genetică să nu se lipească  buchea cărții decât de unii elevi. Ora de română era mai somptuoasă, mai specială din cauza norocului de a avea o profesoară mai mult decât dedicată liricizării vieții de adolescenți și filtrării gândurilor zburdalnice prin vâsliri melancolice pe apele literaturii. În câteva săptămâni s-a format o bisericuță din colegii care s-au depins cu hermeneutica și pe care nu era nevoie să îi amenințe dascălii cu vreo corijență că să se pregătească temeinic. Rămânea însă un rest însemnat de colegi pentru care literatura era o prostie sentimentală, răsărită în mințile geniilor firave, nefericite și nebune, prostie pe care dacă încercai să o înțelegi sau mai rău să o iubești te va duce le dezastrul absolut. Este punctul în care vreau să ajung. Profesoara de română a înțeles imediat că nu e chip să faci punte între apă și foc. Ba mai mult, s-a consolat urgent și a trecut la altă tactică. A vorbit despre Mihai Eminescu, la mod laudativ, ca un mare sportiv, pasionat de fotbal și atletism. Din respect nu am râs, m-am prins că este manevră psihologică și am stat să văd urmările. Miracol! Majoritatea celor speriați de frăgezirea prin cultură scrisă, au terminat cu polemica anti-eminesciană bazată pe nebunie ereditară, sifilis sau pe accente de suicid.
Din momentul magic descris mai sus au trecut mulți ani. Mereu m-am gândit la ce poantă bună s-a folosit doamna profesoară în scopul convertirii cu succes a camarazilor de liceu. Dar azi, răsfoind subiectele despre Eminescu, constat că există mai mult decât un sâmbure de adevăr.  Pe site-ul gsp.ro găsesc un articol foarte interesant din care spicuiesc puțin:

Ştefan Cacovean spune: "El (n.a. - Eminescu) făcea tot felul de isteţii nautice, intrînd în apă într-un loc şi ieşind tîrziu unde nici nu te aşteptai, spre admiraţia chiar a celor mai buni înotători din Blaj. Erau mulţi înotători buni în Blaj, dar cu Eminescu nici unul nu se putea ţinea".

sau

Cele mai interesante mărturii rămîn însă de la călugăriţa nonagenară de la Văratec, care, pe la 1940, spunea: "Era frumos. Dimineaţa făcea gimnastică şi ridica nişte greutăţi. Pe urmă se plimba îndelung prin pădurea de argint", sau spusele maicii Epaxia Diaconescu (decedată în 1967, la vîrsta de 107 ani): «Eminescu se lua la întrecere cu ceilalţi studenţi găzduiţi la masa monahei Ştefania Lungulesei şi ridicau, dintr-o dată, "bombele de piatră" (halterele sau ganterele de astăzi)». În fine, chiar Eminescu vorbeşte despre valoarea estetică a unor discipline în "Fragmentarium": «La femei danţul, pentru bărbaţi exerciţiu gimnastic... arată... personalitatea în lumina cea mai bună a frumuseţii...»".

întregul articol îl citiți aici

2 comentarii:

  1. Si profesoara mea de romana a fost speciala...numai ca noi in ciuda faptului ca eram clasa de real in liceu, chiar ne placea literatura...ma rog cu mici exceptii..:P

    Eu am crescut cu Eminescu...de mica, in adolescenta a fost apogeul...poate atunci am inceput sa il inteleg mai mult...:)

    RăspundețiȘtergere
  2. @Lucica - Mi-a placut mult si imi place Eminescu chiar daca sunt indreptat spre poezia simbolista.
    Fosta mea profesoara, Mariana Irimescu din Ploiesti, este printre cei mai mari eminescologi reconoscuti din tara. O mare bucurie sa ai un astfel de dascal.

    RăspundețiȘtergere

Comentariile sunt supuse moderării înainte de publicare.